24/03/2020

10 consells sobre salut mental per aquests dies de confinament

Durant aquests dies de confinament hem de saber cuidar a la gent del nostre voltant, però sobretot, també hem de ser capaces de tenir cura de nosaltres mateixes. Tant si pateixes algun tipus de problemàtica de salut mental com si no, cuidar-se i pensar en la teva salut emocional farà que aquests dies siguin més suportables.

Per aquest motiu, us fem arribar 10 consells sobre salut mental i emocional que podeu tenir en compte aquests dies de confinament. Tota la informació està extreta de la guia de gestió psicològica davant les quarantenes per malalties infeccioses, publicada pel Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya.

  1. Informa’t bé sobre l’actualitat, però fes-ho només a partir dels canals oficials i contrasta la informació. A més, és recomanable no passar-se les 24 hores del dia pendent de les notícies, la sobreinformació podria fer augmentar la teva angoixa. Consulta-les un o dos cops al dia
  2. Fes un ús responsable de les xarxes socials. Per un costat, contrasta la informació que hi trobes, especialment abans de compartir-la. D’aquesta manera evitarem el ressò de notícies falses i els rumors. Per l’altre, limita el temps que passes engaxada a les pantalles.
  3. Si has donat positiu de coronavirus o estàs a l’espera de resultats del test de CatSalut, evita caure en actituds catastrofistes o culpabilitzadores. Ens trobem davant un problema col·lectiu i la resposta ha de ser comunitària i constructiva. Segueix les instruccions de metges i autoritats sanitàries.
  4. Cuida la gent del teu entorn i deixa’t cuidar, sempre seguint les instruccions dels professionals de la salut i de protecció civil. Només juntes podrem superar-ho!
  5. Malgrat no puguis sortir de casa, sí que pots veure a la teva família i amistats. Tens molts recursos: missatges, xarxes socials, vídeotrucades… Pots quedar amb elles per parlar, fer un cafè o petar la xerrada! A banda, hi ha molts temes de conversa més enllà del confinament i el coronavirus!
  6. Segueix rutines: dutxa’t cada dia, vesteix-te  i marca’t horaris! Mantenir certes rutines t’ajudarà a mantenir l’ordre mental i la sensació de normalitat. Fes exercici! La bona salut física és vital per a la salut mental i emocional.
  7. Planeja fer activitats diferents al llarg del dia. Hi ha vida més enllà de Netflix i el sofà: llegeix, practica noves receptes de cuina, fes un pastís, escolta música, mira pelis i sèries, juga a jocs de taula, surt al balcó o treu el cap per la finestra… I neteja el pis!
  8. Si convius amb més gent al pis, tingueu espais diferenciats. No estigueu juntes tota l’estona, totes necessitem el nostre espai.
  9. Dins les teves capacitats participa de les iniciatives comunitàries que estan sorgint a arreu del territori. A cada poble i a cada barri s’han creat xarxes de solidaritat per ajudar a qui més ho necessita: cosint mascaretes, fent la compra a persones grans, assessorament laboral i psicològic, tenir cura d’infants, generar continguts telemàtics per distreure a la gent… Tens mil opcions!
  10. Reconeix els teus sentiments i accepta’ls. Si ho necessites, parla-ho amb el teu entorn més proper. Accepta que hi ha una part de la situació que no és a les teves mans i no pots controlar ni preveure. El que sí podràs és prendre decisions a mesura que es presentin els reptes. Si veus que no pots sola, demana l’ajuda a un professional.

 

Subscriu-te!

Escull les vies per les quals vols ser contactat pel Consell Nacional de la Joventut de Catalunya (CNJC):


He llegit l’avís legal i la política de privacitat i autoritzo l‘enviament de butlletins informatius, així com el tractament de les meves dades personals per part del CNJC. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.