02/05/2019

L’educació emocional, factor clau per prevenir l’assetjament escolar

En el marc del Dia Mundial contra el Bullying i l’Assetjament Escolar,  el Consell Nacional de la Joventut de Catalunya (CNJC) reclama la necessitat d’incloure l’educació emocional al currículum educatiu, i posa èmfasi en l’aprenentatge a identificar les emocions per tal de capacitar a joves i adolescents per a afrontar els reptes del dia a dia.

Així com parlar de salut física és habitual, fer-ho de salut mental no ho és tant. Tot i tractar-se d’una peça clau per al benestar de les persones, la salut emocional segueix sent una realitat invisibilitzada. Avui dia, a les escoles, no s’ensenya a posar nom i cognom als sentiments i emocions, ni a aprendre a escoltar-los i atendre’ls. 

L’educació emocional és un procés educatiu permanent centrat a potenciar les competències emocionals com a element essencial del desenvolupament integral de les persones. A més, es tracta d’un factor protector per evitar el suïcidi juvenil -principal causa de mort entre el jovent a Catalunya- i una eina de vital importància per tal de prevenir el bullying i l’assetjament escolar, tal i com s’indica a la guia “Encarem el Suïcidi Juvenil” publicada pel CNJC el passat 2018.

Aprendre a gestionar les emocions comporta prendre consciència dels sentiments i saber regular-los per tal d’evitar l’aflorament de situacions violentes. Per contra, una bona salut emocional crea un clima favorable a la solidaritat, el respecte i la corresponabilitat, així com fomenta habilitats socioemocionals com l’empatia i la resiliència. Malgrat tot, la situació personal, les condicions de vida i les predisposicions particulars de cada persona fan que no existeixi una recepta única per acabar amb l’assetjament.

Les noves tecnologies i les xarxes socials han contribuït a facilitar la vida de les persones, tot reduint barreres de l’espai i el temps, però alhora han portat a agreujar el fenomen de l’assetjament escolar. Actualment, a través del ciberbullying, infants i joves en sortir de l’escola s’enduen l’assetjament a casa. El nombre d’alumnes que han patit assetjament escolar a través de les xarxes socials, està per sobre del 40%, segons l’enquesta de convivència escolar i seguretat a Catalunya (2017). Les víctimes, majoritàriament, són noies. En canvi, els autors representen un percentatge bastant inferior (gairebé el 17%) i són principalment nois. Per aquest motiu, el CNJC aposta per trencar els tabús i començar a parlar dels sentiments i emocions, tant a les escoles com a les entitats d’educació en el lleure.

El Consell Nacional de la Joventut de Catalunya ha publicat en diverses ocasions diferents recursos que treballen la salut mental i emocional amb joves i adolescents, i que pretenen prevenir les violències entre el jovent. És el cas de la publicació ja esmentada contra el suïcidi, del projecte “Unfollow a les Violències Masclistes” (2018) que aborda les violències masclistes als entorns digitals, la guia “Tenim la salut en ment” (2016) enfocada als espais associatius, o el recull de recursos “Desestigmatitzem la salut mental” (2015). Totes aquestes publicacions estan disponibles gratuïtament i es poden consultar online a la pàgina web. 

Publicat a l'ARA Criatures.

Subscriu-te!

Escull les vies per les quals vols ser contactat pel Consell Nacional de la Joventut de Catalunya (CNJC):


He llegit l’avís legal i la política de privacitat i autoritzo l‘enviament de butlletins informatius, així com el tractament de les meves dades personals per part del CNJC. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.