Actualitat

30/01/2015

El CNJC demanem que el projecte de llei de la FP tingui en compte als i les estudiants

El Consell Nacional de la Joventut de Catalunya vam mostrar el nostre malestar perquè els i les estudiants no participen en cap dels òrgans del sistema. El CNJC vam comparèixer ahir al Parlament.El Consell Nacional de la Joventut de Catalunya (CNJC) vam comparèixer ahir al Parlament de Catalunya amb relació al Projecte de llei de formació i qualificació professional de Catalunya. El CNJC considerem que aquest projecte de llei és poc concret i que hi ha massa elements de la llei que es deixen per a un desplegament posterior. El projecte de llei podria anar més enllà, però es limita a quedar-se en els mínims.
 
Pel que fa a la governança el CNJC veiem positiu que es creï un organisme com l'Institut de Formació i Qualificació Professional, però considerem que aquest hauria d'estar adscrit a un sol departament, concretament al Departament de Presidència, per a poder-lo dotar de la posició preeminent i de visió transversal que hauria de tenir.
 
Pel que fa a la Comissió Rectora, el CNJC mostrem la nostra preocupació perquè el Govern hi tingui un 60% dels vots, ja que és incompatible amb què aquesta comissió sigui un espai de concertació i negociació entre els agents socials i el Govern. El CNJC apostem per una ponderació igualitària entre els diferents agents. A més, també demanem que el CNJC tingui presència a la Comissió Rectora com a màxim òrgan decisori del sistema.
 
Pel que fa a la participació, en cap cas es menciona als i les estudiants com una part a tenir en compte a l’hora de prendre les decisions. La petició del CNJC de formar part de la Comissió Rectora va en la línia de reclamar i exigir la presència dels joves en espais de presa de decisions. Per tant, fem una doble proposta: primer, incloure el CNJC i els estudiants al Consell de Formació i Qualificació Professional, a l’article 16.2 del projecte de llei, i segon repensar el paper d’aquest Consell per a dotar-lo de caràcter decisori, perquè per molt participatiu que sigui, si les seves decisions no són vinculants ni decisòries aquesta participació perd molta qualitat.
 
Des del CNJC també volem destacar que, en la línia de la resta del projecte de llei, no es concreta quin model de Formació Professional Dual es vol per Catalunya. És vital, per tant, que hi hagi un debat serè i profund sobre la Formació Professional, i que sigui el màxim participatiu possible. En aquest sentit, reiterem la importància de la participació dels joves en el procés de definició de la Formació Professional Dual.
 
El CNJC també volem demanar una aposta perquè els Consells Territorials detectin les necessitats del territori i en coordinin una resposta adequada. Finalment, volem destacar la nostra aposta pel contracte en la Formació Professional Dual com a relació estudiant-empresa.
 
 

Subscriu-te!