27/11/2018

enTàndem: aprenentatge mutu entre infants i joves

enTàndem és un projecte de mentoria social on un voluntari universitari fa de referent a un infant o jove en situació de dificultat personal o social. Es treballa per estimular l’autonomia, l’autoestima personal així com per motivar l’interès per a l’estudi d’aquests joves i infants.

En què consisteix el projecte “en tàndem”?

El projecte enTàndem és un projecte de mentoria social i educativa que fou creat a França per l’AFEV ara fa quasi 30 anys. Aquesta entitat, sorgida de les universitats, cercava la manera d’implicar els i les joves estudiants de les universitats en projectes solidaris que suposessin fer un vincle amb els barris entorn a les seves facultats. La millor manera que van trobar fou fomentant acompanyaments individuals entre joves (un jove adult i un jove menor, estudiant dins l’escolaritat obligatòria), en forma de mentoria. Els acompanyaments permeten que ambdós membres del “tàndem” estableixin un vincle de confiança i això dóna un espai al menor per a desenvolupar-se en companyia d’un adult que no és una “figura de control”, sinó que simplement està amb ell o ella en exclusiva unes hores a la setmana per recórrer amb ell o ella una part del camí a fer-se gran, conèixer-se, prendre decisions i tirar endavant.

Quant temps fa que dura el projecte?

Aquesta entitat i el seu projecte s’implantaren a Barcelona ara fa 10 anys, i mobilitzem cada curs més de 125 joves que fan tàndem amb infants i adolescents seleccionats per serveis socials i educatius de diferents territoris. L’any passat vam rebre el Premi Voluntariat de la Generalitat de Catalunya. Enguany, a més, hem obert una nova seu a València.

En quines zones de catalunya està funcionant ara mateix?

A diferents barris de Barcelona, Santa Coloma de Gramenet, Badalona i Barberà del Vallès.

Heu pogut mesurar l’impacte del vostre projecte?

Cada curs fem avaluacions tant de la satisfacció com de l’impacte de la intervenció, on hi participen tots els agents implicats (els infants i adolescents, les seves famílies, els educadors i educadores que els seleccionen i les mateixes persones voluntàries). Ens fixem en com serveix l’acompanyament per millorar aspectes personals, socials i educatius dels menors, però també en la relació que té la família amb l’escola o institut i amb els seus mateixos fills i filles. Finalment també mesurem fins a quin punt fer de mentor/a, que és esdevenir un referent per a algú més petit que pot estar passant per un moment complicat, et fa conèixer-te a tu mateix/a i créixer, a més de sentir-te útil.

Qui hi pot participar?

Els i les joves d’entre 18 i 30 anys que disposin d’una tarda fixa a la setmana i que es puguin comprometre de forma estable a acompanyar un noi o noia que els serà assignat per tot el curs escolar. No cal ser universitari/ària però sí tenir prou maduresa i responsabilitat. Cerquem persones obertes i flexibles, interessades per l’educació, la infància i l’adolescència, però no cal que vinguin de cap camp d’estudis o professional en particular, ja que ens agrada que siguin tan diversos i diverses com ens nens i nenes que acompanyen. Les parelles de mentoria (“tàndems”) es formen en funció de les disponibilitats i les característiques de cadascú, de manera que hi hagi certa afinitat o complementarietat a fi d’anar creant un vincle que els faci créixer.

Quins creieu que son els beneficis per a la gent que participa a “en tàndem” com a voluntària?

Si ens basem en les dades de la nostra darrera avaluació, el voluntariat mentor considera que ha millorat en competències com ara la implicació, la capacitat d’adaptació, l’escolta activa, la responsabilitat, el compromís i la consciència social. La gran majoria (més del 90%) se senten força o molt satisfets i satisfetes d’haver participat, i acollits/des per l’AFEV. Per molts d’ells/es (un 40%) és la primera vegada que participen en una associació o una acció de voluntariat i la meitat s’han sentit part d’una xarxa de joves amb qui comparteixen valors i objectius. Per a tots i totes, és una experiència d’obertura, de coneixement de noves realitats i, tot i que en alguns moments sigui un repte, és molt agraït dedicar el teu temps a contribuir a millorar la situació d’un o d’una jove que té tot el futur per davant.

Subscriu-te!